Training communicatie en de-escalatie
Communiceren en de-escaleren in dreigende situaties of met behulp van de-escalatietechnieken deze situaties voorkomen.
Hoe handel ik in een (mogelijk) dreigende situatie en hoe reageert een leerling hierop? Tijdens deze training draait het om onderzoekend vermogen. Oftewel: inventariseren, signaleren, analyseren en hoe je dit combineert met empathie en respect. Aan de hand van de vijf fasen van agressie, verschillende vormen van gedrag, conflicthanteringsstijlen en interventies en de-escalatie vaardigheden.
Centraal hierbij staat jouw gedrag: zelfkennis, eigen houding en reflecterend vermogen. Op deze manier leren we onder andere hoe jij ongewenst gedrag herkent en begrenst, vergroot je je zelfvertrouwen en evalueer je gerichter het handelen van jou en je team.
Training weerbaarheid
Reageren als er sprake is van een (fysiek) dreigende of escalerende situatie en jezelf hierbij verdedigen.
Hoe ga je om met een leerling die je ‘test’, je verbaal of zelfs fysiek onveilig laat voelen? In het verlengde van de training communicatie en de-escalatie werken we aan je zelfvertrouwen, je veiligheid en zekerheid. Je leert hoe je jezelf verdedigt in een dreigende of escalerende situatie. Want: waar ga ik staan, hoe ga ik staan, moet ik afstand creëren, hoe kan ik mezelf bevrijden als dit nodig is en wat straal ik uit? Allemaal vragen die voorbij komen tijdens deze training.
Maar wat we precies behandelen bepaal jij. Jij kent jouw werkomgeving, leerlingen en situatie. We richten ons tijdens de training daarom altijd op de behoefte die op dit moment in jouw beroepspraktijk speelt. Op deze manier leer je passende interventies uitvoeren die voor jou dagelijks van belang zijn.
Training Fysieke Mentale Toepassing
Handelen in dreigende situaties waarbij sprake is van onveiligheid voor de cliënt, de omgeving of jezelf.
Stel een leerling valt jou, een collega of een medeleerling aan? Dan is fysiek ingrijpen soms noodzakelijk. Als uitgangspunten hanteren we hier dat: fysiek ingrijpen het uiterste middel is, het altijd redelijk en gematigd is en het belang afgewogen wordt tegen het nadeel van het toegepaste middel. Tijdens deze training leer je daarom je de juiste manieren van contact-maken, de-escalatiemethoden voor het voorkomen van fysieke agressie, bewegingsturende en eventueel bewegingbeperkende technieken.
Deze handelingen kunnen en mogen alleen worden uitgevoerd door medewerkers die daarin geschoold en getraind zijn. Het is namelijk belangrijk dat je correct en veilig handelt; volgens de huidige wetgeving, geldende protocollen en passend bij de situatie die zich op de moment voordoet. Tijdens deze training leer je daarom doelmatig, proportioneel en met de minst ingrijpende maatregel (subsidiariteit) handelen.
Meer weten over onze op maat gemaakte trainingen?
Wij snappen als geen ander dat iedere organisatie uniek is. Er zijn in de soms weerbarstige beroepspraktijk verschillende uitdagingen, verschillende competenties en natuurlijk verschillende leerdoelen. Daarom staan onze trainingen nooit vast, maar sluiten ze altijd aan op jouw vraag. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en onze enthousiaste trainers vertellen er graag over!