Training communicatie en de-escalatie
Communiceren en de-escaleren in dreigende situaties of met behulp van de-escalatietechnieken deze situaties voorkomen.
Als je een publieke baan hebt kan het voorkomen dat iemand niet luistert of je zelfs bedreigt. In deze situaties draait het om communicatie en de-escalatie. Hierbij is je onderzoekend vermogen van groot belang. Oftewel: inventariseren, signaleren, analyseren en hoe je dit combineert met empathie en respect. Tijdens deze basistraining leer je drie vormen van gedrag, het herkennen van de fasen van agressie, conflicthanteringsstijlen en interventievaardigheden.
Centraal hierin sta jijzelf: je zelfkennis, eigen houding en reflecterend vermogen. Hoe communiceer jij en wat voor invloed heeft dit op de persoon tegenover je. Op deze manier leren we onder andere hoe jij ongewenst gedrag herkent en begrenst, vergroot je je zelfvertrouwen en evalueer je gerichter het handelen van jou en je team.
Training weerbaarheid
Reageren als er sprake is van een (fysiek) dreigende of escalerende situatie en jezelf hierbij verdedigen.
In deze training gaan we verder met de geleerde communicatie- en de-escalatievaardigheden. Want ook in de publieke sector is het soms nodig om jezelf en omstanders en te beschermen door fysiek te handelen. Wat straal ik uit in een dreigende of escalerende situatie, moet ik afstand bewaren en hoe kan ik me bevrijden als het nodig is? Dit zijn onderwerpen die tijdens de weerbaarheidstraining aan bod komen.
Het doel? Het vergroten van je zelfvertrouwen, je veiligheid en zekerheid. Wat we tijdens jouw training precies behandelen bepaal jij. We richten het namelijk altijd in op de behoefte die op dit moment in jouw beroepspraktijk speelt.
Training Fysieke Mentale Toepassing
Handelen in dreigende situaties waarbij sprake is van onveiligheid voor de cliënt, de omgeving of jezelf.
Stel je bent schuldhulpverlener en een van je cliënten valt je aan? Dit is zomaar een voorbeeld waarbij fysiek ingrijpen soms noodzakelijk is. Het is belangrijk dat je dan correct en veilig handelt; volgens de huidige wetgeving, geldende protocollen en passend bij de situatie die zich op dat moment voordoet. Handelingen die alleen kunnen en mogen worden uitgevoerd door medewerkers die daarin geschoold en getraind zijn.
Daarom leren we je de juiste manieren van contact-maken, de-escalatiemethoden voor het voorkomen van fysieke agressie, bewegingsturende en eventueel bewegingbeperkende technieken. Zo leer je doelmatig, proportioneel en met de minst ingrijpende maatregel (subsidiariteit) handelen.
Meer weten over onze op maat gemaakte trainingen?
Wij snappen als geen ander dat iedere organisatie uniek is. Er zijn in de soms weerbarstige beroepspraktijk verschillende uitdagingen, verschillende competenties en natuurlijk verschillende leerdoelen. Daarom staan onze trainingen nooit vast, maar sluiten ze altijd aan op jouw vraag. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en onze enthousiaste trainers vertellen er graag over!