Herhalingstraining communicatie en de-escalatie
Communiceren en de-escaleren in dreigende situaties of met behulp van de-escalatietechnieken deze situaties voorkomen.
In de basistraining draait het vooral om onderzoekend vermogen. De basisvaardigheden- en kennis die behandeld worden zijn het herkennen van verschillende vormen van gedrag, fasen van agressie, stijlen van conflicthantering en interventie- en de-escalatievaardigheden.
Tijdens de herhalingstraining nemen we deze basistraining opnieuw door maar diepen we ook verschillende interventies verder uit. Dit doen we aan de hand van de ABCD-methodiek en vanuit de basis: zelfkennis, eigen houding en reflecterend vermogen. Kortom: hoe sta ik in mijn werk en wat voor invloed heeft dit op mijn cliënt, inwoner of klant? Op deze manier leren we onder andere hoe jij ongewenst gedrag herkent en begrenst, vergroot je je zelfvertrouwen en evalueer je gerichter het handelen van jou en je team.
Herhalingstraining weerbaarheid
Reageren als er sprake is van een (fysiek) dreigende of escalerende situatie en jezelf hierbij verdedigen.
Tijdens de basistraining leer je fysieke vaardigheden waarmee je jezelf of anderen kunt beschermen en onveiligheid voorkomt. Je leert hoe je jezelf verdedigt in een dreigende of escalerende situatie waarin je bijvoorbeeld geslagen, geschopt of vastgepakt wordt. Centraal hierbij staan het vergroten van je zelfvertrouwen, je veiligheid en zekerheid.
Tijdens de herhalingstraining behandelen we deze basisvaardigheden opnieuw, maar gaan we ook een stap verder. Aan de hand van situaties en simulaties op basis van jouw beroepspraktijk richten we hierbij ook de aandacht op het mentale aspect. Kortom: je leert passende interventies uitvoeren in de situaties die voor jou dagelijks van toepassing zijn.
Herhalingstraining Fysieke Mentale Toepassing
Handelen in dreigende situaties waarbij sprake is van onveiligheid voor de cliënt, de omgeving of jezelf.
In de uiterste gevallen is fysiek ingrijpen bij cliënten, jongeren of bewoners soms nodig. Daarom leren we tijdens de basistraining hoe je dit correct en gepast doet: volgens de huidige wetgeving, geldende protocollen en passend bij de situatie die zich op de moment voordoet. We behandelen manieren van contact-maken, de-escalatie, bewegingsturende en eventueel bewegingsbeperkende technieken. Handelingen kunnen en mogen alleen worden uitgevoerd door medewerkers die daarin geschoold en getraind zijn.
Fysiek ingrijpen is het uiterste middel is, altijd redelijk en gematigd. Het kan zijn dat dit daarom niet vaak voor komt, maar wanneer het nodig is zijn de kwaliteit en het vaardigheidsniveau van de medewerken ontzettend belangrijk. Om dit op het juiste, hoge niveau te houden vinden er elk jaar herhalingstrainingen plaats. Hierin oefen je situaties die op jouw dagelijkse werk van toepassing zijn zodat je stap voor stap steeds complexere situaties in goede banen kunt leiden.
Meer weten over onze op maat gemaakte trainingen?
Wij snappen als geen ander dat iedere organisatie uniek is. Er zijn in de soms weerbarstige beroepspraktijk verschillende uitdagingen, verschillende competenties en natuurlijk verschillende leerdoelen. Daarom staan onze trainingen nooit vast, maar sluiten ze altijd aan op jouw vraag. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en onze enthousiaste trainers vertellen er graag over!