Training communicatie en de-escalatie
Communiceren en de-escaleren in dreigende situaties of met behulp van de-escalatietechnieken deze situaties voorkomen.
Tijdens deze training draait het om onderzoekend vermogen. Oftewel: inventariseren, signaleren, analyseren en hoe je dit combineert met empathie en respect. Je leert zeven vormen van gedrag herkennen. Daarnaast behandelen we de vijf stappen waarin agressie zich kan ontwikkelen. Dit doen we vanuit de basis: zelfkennis, eigen houding en reflecterend vermogen. Kortom: hoe sta ik in mijn werk en wat voor invloed heeft dit op mijn cliënt, inwoner of klant? Op deze manier leren we onder andere hoe jij ongewenst gedrag herkent en begrenst, vergroot je je zelfvertrouwen en evalueer je gerichter het handelen van jou en je team.
Training weerbaarheid
Reageren als er sprake is van een (fysiek) dreigende of escalerende situatie en jezelf hierbij verdedigen.
Deze training ligt in het verlengde van de training communicatie en de-escalatie. Dat betekent dat je al soorten en vormen gedrag herkent en weet hoe agressie zich kan ontwikkelen. Tijdens deze training gaan we een stap verder. Centraal staan het vergroten van je zelfvertrouwen, je veiligheid en zekerheid. Je leert hoe je jezelf verdedigt in een dreigende of escalerende situatie. Voorbeelden zijn: wat doe ik als ik geslagen of geschopt word, hoe maak ik mezelf los als ik vastgepakt word en Hoe kan ik in een dergelijke situatie hulp bieden aan een collega? Maar wat we tijdens jouw training precies behandelen bepaal jij. We richten het namelijk altijd op de behoefte die op dit moment in jouw beroepspraktijk speelt. Dit doen we weer vanuit de basis: zelfkennis, eigen houding en reflecterend vermogen. Kortom: hoe sta ik in mijn werk en wat voor invloed heeft dit op mijn cliënt, inwoner of klant? Op deze manier leer je passende interventies uitvoeren die voor jou dagelijks van belang zijn.
Training Fysieke Mentale Toepassing
Handelen in dreigende situaties waarbij sprake is van onveiligheid voor de cliënt, de omgeving of jezelf.
Fysiek ingrijpen is soms noodzakelijk. Denk aan een (gesloten) jeugdzorginstelling waarbij gedrag dusdanig kan escaleren dat ingrijpen noodzakelijk is om een groter trauma te voorkomen bij zowel het personeel als de jongere. Het is belangrijk dat je dan correct en veilig handelt; volgens de huidige wetgeving, geldende protocollen en passend bij de situatie die zich op de moment voordoet. Deze handelingen kunnen en mogen alleen worden uitgevoerd door medewerkers die daarin geschoold en getraind zijn. Daarom leer je tijdens deze training extra fysieksturend en bewegingsbeperkend handelen. Als uitgangspunten hanteren we hier dat: fysiek ingrijpen het uiterste middel is, het altijd redelijk en gematigd is en het belang afgewogen wordt tegen het nadeel van het toegepaste middel. Dit doen we weer vanuit de basis: zelfkennis, eigen houding en reflecterend vermogen. Kortom: hoe sta ik in mijn werk en wat voor invloed heeft dit op mijn cliënt, inwoner of klant? Op deze manier leer je doelmatig, proportioneel en met de minst ingrijpende maatregel (subsidiariteit) interveniëren.
Meer weten over onze op maat gemaakte trainingen?
Wij snappen als geen ander dat iedere organisatie uniek is. Er zijn in de soms weerbarstige beroepspraktijk verschillende uitdagingen, verschillende competenties en natuurlijk verschillende leerdoelen. Daarom staan onze trainingen nooit vast, maar sluiten ze altijd aan op jouw vraag. Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen? Neem contact met ons op en onze enthousiaste trainers vertellen er graag over!